Cozonaci de Sarbatoare.

Trebuie sa recunosc ca de ceva timp ma tot stradui sa adaug noi retete pe blog,dar nu reusesc:)!

Iacata ca azi mi-am adunat cateva minute libere si incerc sa postez noi retete.

Craciunul a trecut…pentru noi ….dar cine stie poate ca la anul veti dori sa faceti cozonaci sanatosi si gustosi si atunci veti utiliza reteta de aici:)

Pentru cei care sarbatoresc Anul Nou dupa calendarul ortodox de rit vechi….ii mai despart practic doar cateva zile de acest eveniment….si poate le va fi de folos reteta:)!

Recunosc ca am vazut aceasta reteta pe blogul unei prietene….si chiar ma distram teribil pentru ca se asemana mult cu una din retetele pe care le facea candva bunica mea, acasa….cu diferenta ca ea nu utiliza fructoza:)!

Dar pentru ca asa cum ii sade bine oricarei gospodine….si mai ales celora care incercam sa aplicam principiul de sanatos in retetele noastre….am umblat putin mai mult la ingrediente…astfel incat am obtinut o reteta personala de cozonaci  de sarbatoare:)!

Cozonacul…daca folositi in compozitie nuca…e bine sa il incercati dupa varsta de 2 ani….daca il faceti mai devreme….pe la varsta de 1 an si jumatate….atunci e de preferat sa folositi doar stafide….sau eventual sa folositi si branzica de vaci.

Această prezentare necesită JavaScript.

Ingrediente:

Din cantitatile recomandate am obtinut 2 cozonaci:unul cu aspect clasic,impletit si unul de tip trandafir….stiti voi ca mie imi place acest cozonac…si ca imi aminteste de buni….si astfel nu am putut sa ratez ocazia de al face cat mai aproape de varianta lui originala…cea cu muuulta nuca….dar si cu stafide:)!

-1kg de faina alba;(sincer la cozonaci imi vine greu sa folosesc faina integrala  ….nu ies asa de pufosi..oricat ar fi de sanatosi)…si pentru ca ii facem doar de sarbatori….m-am gandit sa oferim o mica dezlegare si piticilor la noi gusturi:)

-50 de grame de drojdie proaspata;eu am folosit o mixtura intre 25 grame drojdie proaspata si 7 grame drojdie uscata….pentru ca m-am apucat in ultimul moment de ei….si am constatat ca nu am suficienta drojdie proaspata in casa….sincer personal la tot ce inseamna aluat care creste prefer varianta de drojdie proaspata;

-60 grame de unt ecologic cu procent crescut de grasime ;

-100 ml de ulei de palmier…aici aprecierea a fost groso-modo….mai ales prin prisma faptului ca uleiul de palmier ,tinut la rece …se solidifica;

-4 galbenuse de oua,de la gaini crescute la sol;’

-400 ml de lapte ecologic – 1,5 % grasime;

-7 linguri de fructoza alimentara praf;

-un varf de cutit  sare de Himalaya;

-un galbenus de ou bine batut,pe care l-am combinat cu 5 ml sirop de artar-tip B…pentru a unge cozonacul inainte de a-l baga in cuptor(am spus tip B pentru ca acesta este mai dens si el este de obicei folosit la prajituri);

-ulei de cocos si ulei de migdale cu care vom pensula la final cozonacii calzi,proaspeti scosi din cuptor.

-2 pungi de stafide…aproximativ 300 grame stafide aurii;

-300-350 grame de nuca proaspat macinata;

O sa incep prin a aminti doua aspecte:nuca la copiii cu teren atopic,copiii alergici….se introduce de la varsta de 3 ani….la copiii fara tendinte manifeste de alergii sau cu teren atopic poate fi incercata in preparate…de la 2 ani-2 ani si jumatate;Uleiul de migdale poate fi considerat si el un alergen….deci acelasi grad de atentie la copilasii cu manifestari alergice sau cu teren atopic.

Metoda de preparare:

Intr-un castron mai mic am dizolvat cele 25 de grame de drojdie in cazul meu…50 in cazul dvs….in 100 ml lapte caldut.(atentie …nu fierbinte…altfel cozonacii nu vor mai creste) si am adaugat apoi 2 linguri de faina,cernuta;Am lasat compozitia la cald ..pentru aproximativ 20 de minute;Ceea ce am preparat eu aici poarta denumirea de maia:)!

Intr-un castron separat,mai mare am adaugat faina cernuta ,amestecata cu drojdia uscata in cazul meu….fructoza,sare si i-am facut o gropita in mijloc…unde am adaugat apoi maiaua si cu cele 4 galbenuse bine batute;

Untul si uleiul de palmier le-am incalzit…pana s-au lichefiat….atentie…sa fie calde…nu fierbinti;

Laptele l-am incalzit 30 de secunde ,la foc mediu;

Stafidele le-am pus la hidratat in apa;

Am turnat apoi peste aluatul initial format, lapte caldut alternant cu amestecul de unt si ulei cald;Am obtinut un aluat usor mai moale…dar care se desprindea de mana; Am framantat aproximativ 40 de minute….asta pentru ca imi plac cozonacii pufosi..iar secretul unui cozonac pufos presupune o framantare eficienta si de lunga durata a aluatului.

Am lasat apoi aluatul,la dospit,acoperit cu un prosop,la cald…pentru 30 de minute.

Volumul….a crescut spectaculos:)); Am framantat din nou 5 minute si apoi am impartit aluatul in doua bucati:una mai mare si una mai micuta;

Am scurs stafidele de apa;

Din cea mai micuta am facut inca 2 jumatati pe care le-am rulat pe un plan neted,bine presarat cu faina si cu un sucitor infainat si el;

Am obtinut practic 2 dreptunghiuri mai mari pe care le-am umplut cu un amestec de stafide si nuca  si apoi am rulat totul pana am obtinut 2 suluri mai lungi,pe care le-am impletit;Am obtinut astfel un cozonac impletit,pe care l-am pus intr-o tava de cozonac,tapetata cu hartie de copt,la caldura…pentru 10-15 minute….pana cand si-a dublat aproape volumul;Am uns apoi cozonacul cu amestecul de sirop de artar si galbenus de ou si am dat la cuptorul preincalzit la 180 de grade…pentru 30-40 de minute;

Inainte de a introduce insa cozonacul in cuptor am pus o tava umpluta cu apa ,pentru a avea o caldura usor umeda….ce va facilita coacerea,fara ardere a cozonacului;Cand apa s-a evaporat total…am introdus in cuptor cozonacul.

Intr-o forma speciala  de cozonac,rotunda,tapetata cu hartie de copt am pus cozonacul trandafir pe care l-am pensulat ca si pe cel anterior si l-am lasat la dospit in forma, la fel ca si pe primul;

Cozonacul trandafir l-am construit astfel:din aluatul de baza am rupt bucati…2-3, pe care le-am intins cu sucitorul,le-am umplut cu nuca si stafide…apoi le-am rulat si am taiat din sulurile obtinute…bucati de 4 cm pe care le-am aliniat,in pozitie verticala…sub forma de trandafir;

Ca si timp , acesta a stat in cuptor in jur de 40 -45 de minute;

Am scos apoi cozonacii,pe care i-am pensulat la suprafata cu ulei de cocos…pe cel impletit iar pe cel trandafir cu amestec de ulei de cocos cu ulei de migdale….dar i-am lasat in forma sa se raceasca; Cand s-au racit i-am scos din forma…i-am pensulat si pe partile laterale cu amestecurile mai sus mentionate.

Am servit…taiat in bucati – pe cel impletit(consistenta a fost asemanatoarea unui pannetone la acesta…extrem,extrem de pufoasa);

Din cel trandafir am servit bucati…sau mai bine zis petale din el:)

Sper sa va reuseasca si voua asa cum mi-a iesit mie si sa va placa….nu este un cozonac extrem de dulce…asa cum probabil sunteti obsinuite dar e extrem de bun si pufos si evident sanatos:)!

 

 

 

6 gânduri despre &8222;Cozonaci de Sarbatoare.&8221;

  1. ..imi lasa gura apa ,cu siguranta voi incerca reteta aceasta ,din pacate innainte de Craciun nu am timp dar sint bineveniti si dupa .Sint curioasa daca sint la fel de buni dupa ce au fost congelati{ sotul nu are voie zahar si grasimi} asa ca trebuie sa ma straduiesc sa-i maninc singura .

    • Recunosc ca nu am incercat sa congelez:)!
      Dar daca folositi fructoza e ok…fata de zahar…deoarece fructoza este utilizata si la persoanele diabetice si la cele cu obezitate sau colesterol mare….avand un indice glicemic mult mai mic decat zaharul obsinuit:)!Untul este singura grasime..care utilizata cu moderatie poate fi folosita….si asa din Paste in Craciun….pot sa consume si adultii cu probleme de tip:colesterol mare,obezitate si diabet zaharat!Va pup*

  2. Crezi ca in loc de unt ecologic as putea folosi ulei de cocos, cu rezultate bune?

Lasă un răspuns

