Alimentatia rationala si sanatoasa a copilului-pasi importanti in diversificare.

Traim intr-o lume in care totul se desfasoara pe butonul „automat”,in care alimentele mari si frumoase….iau ochiul clientului-potentialul cumparator; intr-o epoca in care Internetul e cel care dicteaza curentul schimbarii, dintr-un singur click iti apar in fata ochiului…informatii mai mult sau mai putin verificate,informatii care uneori ascund persoana din spatele textului….informatii asa zise medicale,fara insa a fi citate uneori sursele sau medicul care a facut acele afirmatii.

Asa cum bine stiti cei care cititi acest blog-in primul rand sunt mama dar si medic….si asta ma pune in postura ca de multe ori sa asigur prin certitudini si explicatii competente si de specialitate tot ceea ce afirm.

Astfel s-a nascut si articolul meu de azi.

Pentru mamele,aflate la inceput de diversificare e tot mai greu sa faca fata informatiilor bulversante ,din domeniul culinar,aparute pe net.

Tindem de multe ori sa punem la indoiala sfaturile propriilor medici gandindu-ne la noile informatii aparute pe internet-informatii mai mult sau mai putin verificate si de foarte multe ori cu multe neadevaruri.

Asa cum obisnuiesc sa le spun si prietenilor ,dar si pacientilor „….admir oamenii informati”….nu admir insa lipsa de comunicare….pentru ca marile greseli pe care le facem in alimentatia propriului copilul sunt datorate in mare parte noua si in principal lipsei de comunicare:fie ca noi nu suntem cei care comunicam suficient,fie medicul nostru….dar intotdeauna asa cum bine stiti ca obisnuiesc sa spun:atunci cand nu suntem multumiti de ceva este dreptul nostru,ca parinti …cu informatiile pe care le detinem pana la acel moment,sa cerem o a doua opinie medicala-de ce spun o a doua opinie medicala…pentru ca daca nu suntem de meserie,chiar si cu niste informatii bune,atent verificate,dar neintelese in totalitate desi aparent ni se pare ca am inteles si putem emite chiar teorii asupra celor citite-riscam sa facem in fapt mai mult rau decat bine si sa aruncam din nefericire cu”noroi” asupra unor profunde adevaruri medicale-eronat intelese.

Startul in viata este cel mai important!-felul in care vom reusi sa asiguram acest start copilului nostru depinde  insa  100 % de noi.

Pana la acest moment aveti deja doua articole scrise de mine in acest sens: Diversificarea in etape si Alergenii alimentari.

Se prea poate sa nu intalniti printre acei alergeni alimentari-doi sau trei alergeni,pe care internetul ii declara a fi extrem de „fiorosi”….si ca mari declansatori de soc anafilactic; Ca persoana care a vazut extrem de multe cazuri in urgenta -de alergii alimentare ,pot spune ca ordinea alergenilor alimentari care au declansat uneori socuri anafilactice la copilul sub un an ar fi:pestele,oul arahidele,alunele,capsunele,rosiile,mierea,laptele de vaca,cacaoa.

Alergii alimentare,fara soc anafilactic…dar cu eruptii destul de urate au fost intalnite la: citrice,paine, ciocolata,fructe si legume ce contin seminte.(le aveti pe toate enumerate in capitolul mai sus mentionat de mine).

Ma refer strict la alergenii alimentari….pentru ca alergii cu soc anafilactic evident am intalnit  la o sumedenie de alte produse cosmetice ,la acarieni si praf de casa,la par de caine sau pisica…etc.

Explicatii mai detaliate legate de mediul favorabil producerii alergiilor le aveti explicate in acelasi articol:Alergenii Alimentari.

Iata aveti aici o fotografie cu pirmamida alimentara….pe care v-am scanat-o dintr-o carte a unui medic american…preocupat de diversificarea copilului mic cat  si  de alimentatia copilului intre 1-3 ani.

Una din nuantele pe care am subliniat-o in Diversificarea in Etape a fost: diversificarea se face in pasi mici….asta ce inseamna:inseamna ca de fiecare data cand vei introduce un nou aliment -vei da doar una sau doua lingurite din noul aliment introdus-in acest caz….riscul de a face temutul soc anafilactic scade drastic( asta in cazul in care ne temem de alimente gen:telina,….sau mai stiu eu care alimente pe care internetul le declara” fioroase”)…eventual vei putea sesiza o alergie la noul aliment introdus si astfel il vei sista pentru o perioada de timp ,continuand diversificarea cu alt aliment si alimente la care stii ca bebe nu a a facut alergii.; Inca un aspect:de multe ori alimentul nou introdus nu da alergii,dar simpla lui combinatie cu laptele formula -( prin reactia chimica ce apare intre cele doua)….poate induce o alergie tranzitorie.

Diversificare= hrana solida…asta pentru a explica ceea ce unii parinti nu inteleg de cele  mai multe ori.

Sucul de fructe…nu reprezinta niciodata la inceput de diversificare o masa in sine-nu este un solid-…el reprezinta o gustare,menita sa asigure aportul vitaminic de care organismul are nevoie….si totodata aportul enzimatic necesar pentru a digera ulterior hrana solida-fara aport enzimatic nu vei  avea o diversificare eficienta-cazul copiilor constipati la inceput de diversificare-…pe care i-o introduci lui bebe; „Fructele si legumele crude sunt singurele alimente care ne furnizeaza enzime active”-spunea prof.dr Gheorghe Mecinicopschi.

Cantitatile de suc de fructe le aveti in Diversificarea in etape;

De ce suc de fructe si ulterior si piure de fructe doar dimineata?Pentru ca peste noapte se formeaza suficiente rezerve de insulina care sa intervina in mecanismul asimilarii fructului.

Sucul de fructe…nu este un aliment lipsit de consistenta,asa cum cred unii parinti-si am intalnit frecvent aceasta mentalitate-….evident nu voi avea calorii…dar voi avea vitamine…pentru ca in suc se concentreaza de obicei intreagul aport vitaminic….esenta va exista intotdeauna in citoplasma celulei si nu in membrana ei.

La 8-9 luni vom avea piure si suc de fructe….daca doresc sa obtin o masa de fructe-voi adauga si cereale-evident fara lapte inclus-si astfel voi avea o masa calorica si vitaminica deopotriva si totodata voi echilibra hiperaciditatea pe care masa de fructe o creeaza -si voi contrabalansa efectul hiperglicemiei postprandiale induse de masa de fructe.

Cum se face corect si sanatos o masa de fructe?Unii nutritionisti afirma ca prin trecerea fructului/elor prin blender… si apoi adaugare de apa;Perfect de acord…pana la un punct….trecerea prin blender:blenderul isi face treaba bine,dar avand in compozitie cutite metalice oxideaza fructul proaspat…si astfel creem un cerc vicios…hiperaciditate si balonare a copilului….colite de fermentatie; Care e solutia?: avem doua variante: razatoarea de sticla-perfecta ,nu oxideaza si isi face treaba la fel de eficient ca si blenderul…dar munca noastra fizica este mult mai mare-pret de cost acceptabil…..sau…un robot cu presare la rece-existent pe pietele noastre,se comanda de obicei prin internet…are o gama larga de utilizari….dar cel mai important:Nu oxideaza fructele sau legumele trecute prin el! Deficienta majora: cost mare….parerea mea personala insa este…daca aveti aceasta posibiliate…nu ezitati sa il cumparati…este o investitie pe termen lung in sanatatea copilului dvs. si a membrilor familiei dvs.;Personal utilizez ambele variante si sunt multumita de ele.

De ce prima masa introdusa  este faina de orez?:deoarece faina de orez este usor digerabila…..si asigura deopotriva un aport caloric suficient unei mese de noapte….si unui somn mai linistit! Pentru cele care aveti lapte matern veti folosi faina de orez din cerealele pentru bebelusi si copii,fara lapte inclus….si va veti utilliza evident propriul lapte;Nu inseamna ca bebe nu se va mai trezi neaparat pe noapte sa mai suga…dar veti micsora numarul de treziri nocturne.

De ce faina de orez din cerealele pentru bebelusi si copii?….pentru ca este un aliment strict verificat,de obicei fara produse alergene in compozitie si cu adaos vitaminic in plus ,fata de o faina de orez obisnuita.

Asta nu inseamna insa ca nu veti putea incepe cu piure de legume sau supa de zarzavat…pana la urma pediatrul dvs. stie cel mai bine de ce a ales o anumita schema pentru copil;Important insa e sa cerem informatii suplimentare acolo unde nu intelegem.

*Despre congelarea fructelor si legumelor:

Nu sunt impotriva acestor metode….mai ales ca in perioada de iarna multe dintre legumele existente acum pe piata lipsesc cu desavarsire….iar daca acum avem fructe si legume bio…ele se vor pastra minunat si la congelator.Preferabil insa  sa le congelam ca atare….si nu fierte:ma refer la : morcovi,dovlecei,ardei,pastarnac,telina….etc…si sa le preparam in momentul dezghetarii;

Mancare preparata si inghetata: in principiu NU!Folosita doar arareori….atunci cand timpul nu ne permite sa facem mancare proaspata sau sa dezghetam legume sanatoase ,inghetate ca atare,in recipiente sau pungi speciale.

Cum se dezgheata sanatos o leguma proaspata sau fiarta?…in nici un caz cu microundele sau cu cuptorul-complet nesanatos- distrugem vitaminele existente-stiut fiind faptul ca vitaminele dispar din leguma sau fruct la o temparatura de  40 grade C;Legumele se scot afara dis de dimineata si se lasa sa se dezghete singure….apa rezultata din dezghetarea legumei  in interiorul pungii sau al recipientului utilizat…se utilizeaza in mancare.De ce?:deoarece in momentul inghetarii fiecare celula isi mareste volumul ,prin dezghetare se sparge citoplasma celulei (asa cum am mai spus-cei care au fost buni la biologie in scoala stiu acest lucru-in citoplasma se afla in fapt esenta….aruncand apa rezultata…arunci esenta…aportul  vitminic).Ca si o concluzie:Nu dezghetare intr-un cuptor…nu dezghetare la micorunde…pierdem complet aportul vitaminic!; Dezghetare normala…de la sine putere cu utilizarea legumei si a apei rezultate in urma dezghetarii.

*Despre peste: asa cum am mai spus si in articolul meu :Diversificarea in Etape….pestele va fi introdus la varsta de 8 luni…se incepe cu carnea de peste alba; Un aspect important de retinut:Nu veti gati sau veti evita pe cat posibil sa gatiti carne de pesti rapitori copiilor sau daca dvs. sunteti insarcinata( pesti  rapitori= pesti care se hranesc la randul lor cu alti pesti)-deoarece pestii rapitorii…prin asa numitul „efect de piramida” acumuleaza metale grele gen:plumb,mercur,cadmiu…..metale implicate in diverse afectiuni neurologice la noul-nascut prin dezvoltarea incompleta a sistemului nervos( in cazul in care mama insarcinata consuma pestele)…..iar in cazul copiilor poate sta la baza aparitiei autismului.( in general mercurul sau mai exact metilmercurul fiind cel responsabil de aceste modificari ce apar la gravidele sau copii care consuma carne de peste rapitor).Nu este evident o regula generala….dar acest lucru este de evitat:”Paza buna trece primejdia rea!”.

* Ce spune Pediatria moderna?

Pana in urma cu cativa ani exista acea regula pe care marea majoritate a celor care am terminat studii medicale o stiam: de la 4 luni si jumatate -5,copilul care bea lapte praf va incepe diversificarea….de la 6 luni…cei care sunt alaptati natural sau mixt.

„Pana la 4 -5 luni bebelusi nu sunt complet maturizati pentru a fi diversificati,datorita faptului ca reflexele de inghitire ale sugarului nu sunt suficient coordonate pentru manevrarea solidelor.” (Dr.T. Berry Brazelton ,Dr.Joshua D.Sparrow).

Pediatria moderna a dovedit insa cu studii ca diversificarea se poate face la toate cele 3 categorii mai sus mentionate incepand de la varsta de 6 luni….;Explicatia: intestinul copilului pana la varsta de 6 luni are porii larg deschisi …pe unde asteapta sa fie absorbiti anticorpii din laptele de mama(fie ca el este alimentat natural sau cu lapte praf-natura a creat acest aspect),care sunt niste proteine mari….daca diversificarea incepe inainte de aceasta varsta….riscam ca prin acesti pori sa treaca proteinele din alimente…iar proteinele ajunse in interiorul corpului pe aceasta cale sunt principala cauza a alergiilor ulerioare. (explicatie: proteinele ajunse in organism…sunt depozitate in muschi,oase…etc…la un moment dat…cand organismul are maturitatea necesara sa actioneze ca un sistem imunitar complet si complex-va recunoaste aceste proteine din diverse alimente ca non-self).;

Concluzia: ascultati sfaturile pediatrului sau medicului dvs. de familie la care aveti inscris copilasul,dar cereti intotdeauna inca o opinie medicala in domeniu,daca nu veti fi suficient lamuriti.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s